ارزشيابي توصيفي

دبستان دخترانه عدالت تهران
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Saturday, April 26, 2003

مشاهده عمقي
محل مشاهده: مدرسة دخترانة عدالت
تاريخ مشاهده: 24/12/81
مشاهده‌گر: سعيده ميرزاده واقفي

امروز به دبستان عدالت رفتم. معلمان جلسه داشتند و به همين خاطر كمي معطل شدم تا جلسه ايشان تمام شود. قبل از اتمام جلسه با خانم خيرانديش مدير مدرسه صحبتهايي داشتم و از ايشان خواستم كه مكتوبهايي كه در مورد طرح غني‌سازي داشتند را لطف كنند در اختيار ما قرار دهند ايشان يك بورشور در مورد اين طرح و يك جزوه در اختيارم قرار دادند. بعد از آنكه جلسة معلمان تمام شد با خانم هاشمي و كرمي ديداري داشتم كه آنها مشكلاتي را كه در مورد پر كردن چك ليست‌ها داشتند را مطرح كردند.
خانم هاشمي: ما نمي‌دانيم چك ليستها را چه مدت به چه مدت پُر كنيم؟ اگر قرار باشد براي هر دو ماه يك چك ليست را براي هر دانش‌آموز در نظر بگيريم براي آن هزينة قابل توجهي لازم است.
ايشان در پُركردن كارنامه ارزشيابي و مخصوصاً چك ليستها مشكل داشتند و مي‌گفتند بهتراست تغييرات و فعاليتهاي يك دانش‌آموز و مراحل رشد او را بتوان در چك‌ليستها هم مشاهده كرد.
در اين جلسه خانمها هاشمي و كرمي در مورد طرز پُر كردن چك ليستها و كارنامه ارزشيابي صحبت و بحث نمودند. هنوز كارنامه‌ها را پُر نكرده بودند ولي تصميم داشتند تا قبل از تعطيلات اين كار را بكنند. پوشه‌ها را اولياء دانش‌آموزان تهيه كرده بودند.
خانم هاشمي نظر داد كه اگر در چك ليستها هر يك از خانه‌هايي كه فعاليتهاي بچّه‌ها را درونش علامت مي‌زنند را با حروف نشان‌دهند و مانند كارنامه ارزشيابي هر دو ماه يكبار آن را پُر كنند در آن صورت هزينه اضافي هم بر مجموعه تحميل نمي‌شود. در مورد كارنامه ارزشيابي هم نظر دادند كه بهتر است دو تا باشد تا يكي را به بچه‌ها بدهند و يكي را در پوشه بگذارند زيرا اگر فقط به بچه‌ها بدهند احتمال گم شدن آن است و در آن صورت نتيجة دو ماه تلاش بچّه‌ها نامعلوم مي‌شود.

مشاهده عمقي
محل مشاهده: مدرسه دخترانه عدالت
1382/تاريخ مشاهده: 18/1
مشاهده‌گر: سعيده ميرزاده واقفي


هنگاميكه وارد شدم معلمان در حياط مدرسه مشغول واليبال بودند و يچه‌ها در حال تشويق آنها. به دفتر مدرسه رفتم و در آنجا با خانم خيرانديش صحبت نمودم ايشان گفتند كه فرمهاي ارزشيابي را قبل از عيد پُر كردند و در اختيار اولياء قرار دادند از ايشان پرسيدم كه برخورد اولياء چه طور بود؟ گفتند خوب بود و استقبال كردند. از من دربارة فعاليت‌هاي ديگر مدارس پرسيدند. من هم فعاليت‌هاي دبستان استقلال تبريز را به ايشان يادآور شدم. خانم خيرانديش از فعاليتهاي اين دبستان مطلع بودند! ولي نمي‌دانستند كه چه كارهايي انجام داده‌اند من هم به ايشان گفتم مي‌تواند در Weblog اطلاعات را به طور كامل ببينند آدرس آن را از من خواستند من هم به ايشان گفتم كه قبلاً به صورت مكتوب آدرس را به ايشان ارائه داده‌ام!!
كلاس خانم كرمي زنگ ورزش بود و كلاس را خودش اداره مي‌كرد بچه‌ها بدون مانتو و مقنعه ورزش مي‌كردند. فارسي كلاس تمام شده بود و رياضي فقط مانده بود. خانم كرمي فرمودند: طرح جديد كه كتابهاي فارسي عوض شده بود باعث شد كه زودتر كتابها تمام شود بچه‌ها خودشان كلاس ورزش را اداره مي‌كردند يكي از بچه‌ها صفوف را مرتب مي كرد و به آنها فرمان مي‌داد كه چه كار بايد بكنند و اگر بچه‌ها اعتراض مي‌كردند كه درست فرمان نميده و اشتباه داره، فرمانده عوض مي‌شد. (منظورشان را از اشتباه گفتن نمي‌دانستم)
بعد بچه‌ها دايره زدند تا بازي جديدي را شروع كنند موش و گربه بازي كردند. معلم در مورد بچه‌هايي كه از نظر IQ پايين هستند و در بين بچه‌ها هستند صحبت كرده و گفت قاطي كردن آنها با بچه‌هاي عادي كار درستي نيست و هم به آنها و هم به بچه‌هاي عادي ضربه مي‌زند.
در حين گفتگوي ما بچـّه‌ها مي‌آمدند و با معلمشان دربارة مشكلات بازي صحبت مي‌كردند و ايشان هم با حوصله با بچه‌ها صحبت مي‌كرد و رابطة عاطفي بين بچه‌ها و معلم كاملاً معلوم بود به بچه‌ها براي انتخاب بازي و طرز بازي كردن ميدان داده مي‌شود.
خانم كرمي فرمودند كه كارنامه توصيفي را به بچه‌ها داديم و يك دورة ديگر هم اين كار قابل اجراست لذا چون اين كار نصفه و نيمه است نمي‌توان گفت به طور جامع اجرا شده است.
در كلاس آنها بچـّه‌هاي دو رگه هم ديده مي‌شد كه از كشورهاي ديگر بودند.
با خانم هاشمي هم صحبت كردم ايشان گفتند كه كارنامه ارزشيابي توصيفي را قبل از عيد به اولياء دادند و اولياء هم نظرات خودشان را در مورد اين فرمها به صورت مكتوب نوشتند و امضاء كردند و همينطور قسمتي كه مربوط به استعدادهاي شناخته شده در دانش‌آموزان بوده و خود مادرها پُر كرده‌اند از من پرسيدند كه اشكالي دارد يا نه؟ گفتم كه در اين مورد از كارشناسان منطقه بايد بپرسد و من اطلاع كافي ندارم.
در مورد بخشنامة جديدي كه به ايشان ابلاغ شده بود صحبت كردند و گفتند كه هنوز به طور كافي نخوانده‌اند ولي در اسرع وقت به آن نگاهي مي‌اندازند.

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger