ارزشيابي توصيفي

دبستان دخترانه عدالت تهران
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Tuesday, March 18, 2003

مشاهدات عمقي
محل مشاهده: دبستان دخترانه عدالت
تاريخ مشاهده: 18/12/1381
مشاهده گر: سعيده سادات ميرزاده واقفي


معلمان اظهار كردند كه اگر اجراي طرح از اول سال بود بهتر بود و براي سال بعد مطمئناً بهتر انجام خواهد شد. سال دوم اين بچه ها با همين روش بالا مي روند.
به نظر ايشان اين كار روي آخرين قسمتي كه درس مي دهد مي توان سنجش كرد ( همزه ها . . .حروف عربي)
با كتاب بخوانيم و بنويسيم موافق نيستيد چون براي بچه ها بسيار پركار است.
ايشان فكري كنند چون درسها داده شده است اسفند بچه ها با ارديبهشت آنها فرق زيادي ندارد.
ايشان گفتند ما در طرح غني سازي مدارس هستيم و ارزيابي بچه ها را به صورت گروهي انجام مي دهيم و در عين حال كار گروهي بچه ها را به صورت انفرادي ارزيابي مي كنيم.
معلمها گفتند كه ما مي خواهيم بدانيم خواست اين افراد براي اين كارچيست؟ ايشان گفتند طرح غني سازي بسيار موفق است و در حقيقت اين طرح مكمل آن طرح است. ايشان گفتند اين كار بايد كار گروهي باشد و فردي نبايد باشد.
ما چون در طرح غني سازي( گروهي) بوديم با طرح ارزشيابي توضيحي راحت تر برخورد كرديم. سپس اين طرح در هر مدرسه اي كه بايد انجام شود بايد اول طرح غني سازي انجام شود.
براي ديدن طرح غني سازي يك زنگ سر كلاس اول دبستانيها بودم بسيار جالب بود و در حقيقت خود بچه ها درس را مي دهند و از خود آنها براي توضيح درس جديد استفاده مي شود. كودك كار دسته جمعي را تجربه و مشاركت را ياد مي گيرد. مخصوصاً در كشوري مثل ايران كه مردم در كارهاي دسته جمعي ضعيفند اين كار بسيار جالب است . به دانش آموز فرصت خلاقيت، اظهار نظر و ابتكار داده مي شود . در كلاس درس هر دانش آموز يك نيمكت مخصوص به خود دارد كه كاملاً ظرفيت يك نفر را دارد و نيمكتها طوري چيده شده است كه به صورت گروه، گروه در آمده اند. در اين گروهها، سرگروه معني ندارد وهر بار يك نفر سر گروه مي شود. درس را دانش آموزي مي دهد و گروههاي ديگر حق دارند كه نظر خود را در مورد طرز درس دادن اين گروه و همينطور ايراد و اشكال آنها را بگويند و آن گروه يعني گروهي كه درس را مي دهد، حق دارد از خود دفاع كند.
برخورد آنها با من خوب بود و افراد مورد نظر كه براي طرح درنظر گرفته شده بودند مشتاقانه در اين برنامه شركت مي كنند اما در بعضي موارد برايشان نكات مبهمي وجود داشت. از جمله اينكه نمي دانستند با توجه به اينكه نصف سال را به روش ديگري كاركردند آيا آخر سال بايد كارنامه به دانش آموزان داده شود يا نه؟
مسئله ديگري كه معلمان ذكر كردند اين مسئله است كه دانش آموزان آيا سال بعد هم با همين روش بالايي روند يا نه؟ آيا براي دانش آموزاني كه با اين روش تدريس مي شوند برگشت به روش گذشته سخت نيست؟



جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger