ارزشيابي توصيفي

دبستان دخترانه عدالت تهران
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Thursday, April 17, 2003


«به نام آنكه هستي از اوست»


گزارش فعاليتهاي دبستان عدالت منطقه 1 تهران

مجريان طرح دردبستان,مديرمدرسه سركارخانم خيرانديش وآموزگاران پايه اول(فخري هاشمي ومنيژه كرمي)

ابتدا به عرض برسانيم كه دبستان عدالت مجري طرح غني سازي مدارس نيز بوده و در حين يا پس از پايان,اجراي طرح را در دبستان داريم و تمام كلاسها از اول تا پنجم اين طح را اجرا مي كنند.

براي آشنايي با اين طرح خلاصه اي به عرض مي رسانيم:

كار فراگيران گروهي انجام مي شود.گروهها يا اتفاقي و يا هدفدار انتخاب مي شوند و گاهي بنا به لزومات جاي فردي در گروهي تغيير مي كند تا همه با هم دوست باشند و كار با يكديگر را ياد بگيرند و از فكر يكديگر نيز استفاده كرده و روابط با يكديگر را بياموزند.

درسها را خود دانش آموزان پس از مشورت كردن,همفكري,تبادل نظر,گفتگو كردن,نظر يكديگر را پرسيدن و بحث كردن به نتيجه مي رسند,نماينده اي انتخاب مي كنند و راجع به درس مورد نظر صحبت مي كنند.تمامي گروهها فرصت براي مشورت كردن و تبادل افكار و صحبت دارند و راجع به نظر گروههاي ديگر نيزحرف ميزنندواظهارنظرمي كنند.آنها در برابر هم مسئول هستند,به يكديگر كمك مي كنندوازهم مي پرسند.

معلم نيز راهنما و نظاره گر كار گروهها مي باشد.هر گروه پوشه مخصوص به خود دارد كه كار گروهي خود را در آن مي گذارند و براي كارهاي فردي خارج از كلاس نيز پوشه ي فردي نيز دارند كه در كلاس موجود مي باشد.

بچه هاي پايه اول دبستان عدالت ميز و صندلي فردي دارند كه هر 3 يا 4 نفر در يك گروه قرار دارند يعني به صورت نيمكتهاي كلاسهاي ديگر نيست.

و اما وقتي كه دبستان عدالت زير مجموعه ي طرح كمي به كيفي و ارزشيابي توصيفي قرار گرفت,از نظر كار با بچه ها و آشنايي با روحيه ي آنها و به عبارتي زير نظر گرفتن آنها آماده بوديم و مي توانستيم راجع به هر فراگير اظهار نظر فردي كنيم.اما وقتي وارد كار و جواب دادن به طرح شديم,سؤالاتي پيش آمد,از جمله:

1-آيا فكر نمي كنيد سؤالات كارنامه ارزشيابي زياد است؟

2-در مورد بچه هاي كلاس اول بندهاي«موضوعات مورد علاقه»,«فعاليتهاي مورد علاقه» و «رشته ورزشي مورد علاقه» نمي گنجد.

3-ويا در مورد چك ليست وضعيت جسماني سؤال شده استفاده از تغذيه مناسب منظور روش نيست,آيا بايد براي زنگ تفريح تغذيه آورده باشد كه من آن را ملاك قرار دهم كه ممكن است خانواده به او تغذيه ندهد و يا مي دهد و او نمي آورد,يا از نظر جثه او را مقايسه كنم كه با ز صحيح نمي باشد.البته اين نظر ماست.

4- سؤال ديگر,مي خواستيم به چك ليستها جواب دهيم,متوجه مراحل آن شديم كه شامل1و2و3و4 مرحله بود كه در جلسه ي توجيهي 12 بهمن 81 ,ما اينطور استنباط كرده بوديم كه جواب ملاكها و نشانه ها را بايد اينطور پاسخ دهيم كه:

سؤال اول-به مشاهده اشياءو پديده ها مي پردازد,اگر جواب ما «بيشتر بايد تلاش شود»باشد در مرحله 1 ويا «نسبتاً تحقق يافته» باشد در مرحله 2 ويا «تا حدي تحقق يافته»در مرحله 3 و«كاملاً تحقق يافته» در مرحله 4علامت بزنيم و بعد جمع بندي مراحل را در خانه هاي ملاك ها و با ميانگين علامت بزنيم كه اين مستلزم اين بود كه هر دوماه يك دفعه بايد براي هر فراگير 5 صفحه چك ليست چاپ ميشد و بايگاني اين همه كاغذ ويا مقايسه عملكرد و پيشروي بچه نيز سخت بود.به اضافه اينكه خرج و استفاده از اين همه كاغذ به نوعي مقرون به صرفه نبود.پس با اجازه شما فكر كرديم و اينطور عمل كرديم كه يك خانه در بند ملاك ها اضافه كرديم و به جاي 3 خانه شد 4 خانه و گفتيم مرحله 1 مربوط به مهر و آبان-مرحله 2 مربوط به آذر و دي-مرحله 3 مربوط به بهمن و اسفند – و مرحله 4 مربوط به فروردين و ارديبهشت و شروع كرديم.به سراغ مرحله 3 بهمن و اسفند رفتيم,چون از تاريخ شروع طرح بود نشانه به نشانه جواب داديم و ميانگين نشانه ها را در ملاك ها در خانه ي سوم قرار داديم.كه البته با اين مسئله مواجه شديم كه بسيار پر كار است. در عين حال از ريزه كاري و دقت عمل زيادي برخورداراست كه جاي تشكر از مسئولين طرح را دارد.اما در چك ليست حساب كردن,باز به عقيده ي ما سؤالِ«شكلهاي هندسي را مي شناسد» مثلاً دايره,مثلث و مربع را مي شناسد,به ترم آخر بچه ها برمي گردد و بله ممكن است عده اي از بچه ها جلوتر باشند اما ايرادي به آنهايي كه هنوز به درس مزبورنرسيده اند وارد نيست يا «انواع خط را مي شناسد» در كلاس اول فقط خط راست مطرح است.يا منظور از ابزار اندازه گيري در كلاس اول و براي بچه هاي پايه اول چيست؟در مورد ارزش پول بعضي از خانواده ها عقيده دارند كه اصلاً به بچه هايشان پولي ندهند و به جاي آن خودشان بخرند و يا تغذيه براي مدرسه شان بدهند.شناسايي پول در حد كلاس اول هم باز به ترم آخر بر مي گردد و استفاده درست از پول را بايد به خانواده ها عودت دهيم.پس سؤالهاي چك ليست حساب شايد احتياج به تعمق بيشتري دارد تا تناسبي با بچه هاي 7 ساله و نيز عموميت داشته باشد.البته نظري است و شايد مخالف زياد داشته باشد و به همين مناسبت مارا توجيه مي كنند.

بهر حال خانواده ها را در جريان كار و طرح مذكور قرار داده بوديم. بحث و گفتگو راجع به طرح ارزشيابي توصيفي و تحول كارنامه از كمي به كيفي با اولياءانجام داده و راجع به فراگير شدن اين طرح در سالهاي آينده نيز گفتيم.پس آمادگي براي دريافت كارنامه در آخر ماه اسفند به صورت كيفي را داشتند.كارنامه ي ارزشيابي توصيفي را با تامل جواب داديم و خواستيم امضاءو نظر دهند كه خوشبختانه نظر مخالف نداشتيم و همه تشكر كرده بودند و بندهاي 4و5و6 ,در ملاك عاطفي را كه معلم خالي گذاشته بود گروهي از اولياء جواب داده بودند و گروهي نيز خالي تحويل داده بودند و اظهار نظر كرده بودند كه هنوز احتياج به زمان دارد.

در پايان جا دارد كه از دست اندركاران و مسئولين طرح ارزشيابي توصيفي تشكر فراوان داشته باشيم وآيا فكر نمي كنيد كه باز هم اولياء دوست دارند در كارنامه بچه هايشان «ك» را ببينند؟!

و شايد اين طرح در سطوح بالاتر يعني پايه هاي سوم,چهارم و پنجم مؤثرتر و زودتر جواب دهد.



باتشكر مجدد
دبستان عدالت و مجريان طرح

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger